tisdag, april 18, 2017

Nordtyskland igen

Småregnigt och kallt hela vägen till Uelzen och en småbåtshamn vid en sidokanal till Elbe. Vi åt middag på båtklubbens restaurang.  Den här gången blev det matjes, ett måste någon gång i norra Tyskland. Det ska inte förväxlas med den ansjoviskryddade svenska matjessillen. Den är mera neutral i smaken och det är såsen till som sätter piff på anrättningen.
På morgonen efter sken solen från en klarblå himmel, men det var kallt - bara ett par grader och frost i gräset! Redan under förmiddagspromenaden mulnade det på och snart började det skvittra regn igen blandat med både hagel och snöflingor.

I det här området är det enorma sparrisodlingar och längs vägarna ser man ofta skyltar om sparrisförsäljning. Naturligtvis köpte vi några. Den vita sparrisen är stor här. De vi köpte var tjocka som bananer och dubbelt så långa. Jag läste att bra sparris ska vara så stor att flickorna rodnar och pojkarna skäms..

Den fortsatta resan upp till Hohnstorf vid Elbe blev en repris av gårdagens, kallt (ca 6 grader) och en del regn. Vi tänkte egentligen prova ett annat ställe i närheten, men det låg i en anslutning till en tråkig camping så vi åkte hit i stället.
Här har vi varit flera gånger förut, bl.a. två dagar på nerresan. Då var det 20 grader varmt, nu är det bara 10. Ett rejält bakslag för våren.
Inte minst Yoki uppskattar gång- och cykelvägarna längs kanalerna och floderna i Tyskland.
På ställplatsen finns en station för bokbyten.
20:e april. Det kyliga och grå vädret gjorde att vi inte stannade två nätter denna gång. Dessutom var automaten trasig så vi fick ingen el, utan fick elda gasol för att få varmt i bilen.
Vi åkte till en gratisställplats några mil nordost om Hamburg- Bad Oldesloe, där vi stannade till förra våren.
På den här italienska restaurangen alldeles i närheten åt vi den gången, men nu blev det middag i husbilen. Gulsippor växer det här. De har vi bara sett ett par gånger tidigare - i Köpmanholmen och på Öland.
Innerstaden är omgjärdad av vatten. Här i nordtyskland är röda tegelhus vanliga och inte så mycket korsvirke.
Preetz, några mil nordost om Hamburg. Ställplatsen var beläget vid ett sjösystem. Säkert fint här i vackert väder, men nu blir det alltmer regnskurar. Fina promenadvägar med många vackra tårpilar efter stranden. Den uppe till höger hade rejält med murgröna på sig.
Ställplatsen i hamnen i Schleswig. När vi var här första gången fanns här bara några få platser, men sedan byggdes den ut rejält och rymmer nu ett fyrtiotal bilar. Den är nu en av Tysklands populärare ställplatser och det är alltid massor av bilar här. Nu har det börjat blåsa rejält, men som tur var inte rakt in från havet.
Sista kvällen Tyskland spenderades på restaurangen i tornet i hamnen. Vi åt var sin jättegod flundrarätt.
Förmiddagspromenad i den sora parken alldeles intill. Längst bort såg det ut som en cirkus, men när vi kom närmare såg vi att det var en kringresande dockteater!
Vädret allt sämre och vi lämnade Schleswig och Tyskland med ömsom sol och ömsom kraftiga hagelskurar med hårda vindbyar. Rena aprilvädret alltså.
Nu har vi varit i Tyskland nästan en månad och det är ett trevligt land att åka omkring i med husbil.
Och större delen av tiden har vi ju haft riktigt bra väder!