torsdag, maj 30, 2019

En tur till Roslagen

29 maj. Efter en tid med skitväder tröttnade vi till slut på att vara hemma och vänta på bättre tider. Vi beslöt att ta husbilen och åka söderut, eftersom det verkade vara minst dåligt åt det hållet.
Vi siktade in oss på Roslagen, men först blev det ett stopp i Söderhamn. När vi lämnde Bergsjö var det regnigt, men här var det betydligt bättre.
Väl framme i Roslagen stannade vi först vid Fagerviken. Det blåste rejält (vilket det skulle fortsätta göra hela denna resa), men i lä bakom husbilen var det ok. Det blev naturligtvis ett besök på Kalles Fisk alldeles intill.
 Nästa dag åkte vi den korta etappen till Gudinge hamn, ett annat fint ställe.
I Hargs hamn skulle det vara strömmingsfestival. Vi åkte dit med förväntningar om olika strömmingsrätter, men blev gruvligt besvikna. I ett tält kunde man iofs köpa stekt strömming, dåligt tillagad och kall. Annars var det olika marknadsstånd med loppisartiklar och lite hantverk.
1 juni, regn. Nu är vi i Herrängs marina, där man står uppe på en liten höjd med fin utsikt över hamnen. Marinan har en jättebra restaurang där vi åt lunch nästa dag.
Herräng är mest känt för sina dansläger (bl.a. Lindy Hop), med deltagare från hela världen. Ett annat kännemärke är den vita, jättestora slagghögen som vi seglat förbi många gånger på den tiden vi hade segelbåt. Där uppe känns det som man är på en helt annan plats i världen!
Vårt campingbord är helt slut. Skivan alltså, inte de justerbara benen som är jättebra. Jag hittade en skiva med rätt mått på Bauhaus, tyvärr slut i Sundsvall. Men i Uppsala fanns det många, så vi åkte dit. Efter inköpet fortsatte vi till Skokloster, dit man är välkommen med husbil.
Tv den gamla kyrkan från 1200-talet, en av de första kyrkobyggnaderna i tegel.
Th slottet. Lite från Wikipedia: "Skoklosters slott är ett tidigare privatpalats beläget på Skohalvön vid Mälaren i Håbo kommun, mellan Stockholm och Uppsala. Skoklosters slott räknas som ett av Europas främsta barockslott.[1] Det är det största privatpalats som någonsin har byggts i Sverige och tillkom under den svenska stormaktstidens mest blomstrande period."
Så var det dags att vända hemåt för den här gången. Vi stannade i Högbo bruk igen. Senast var det på resan söderut i höstas. Vädret riktigt bra, fast fortsatt blåsigt.
Nu hade vi egentligen tänkt åka hem, men vädret var ju så bra (fast fortfarande lite blåsigt) så vi stannade till i Hudiksvall. Efter renoveringen av kajen kan man återigen stå här med husbilen. Hur länge vet vi inte - det finns nämligen planer på att bygga bostadshus här.
19 grader klockan 10 på kvällen! Men imorgon åker vi till Bergsjö för ett kortare besök i lägenheten.