torsdag, oktober 01, 2020

Och så sista resan söderut för detta år. Del 1 - söderut.

Vi hade hoppats på en oktoberresa ner till Danmark och Tyskland, men smittan ökar nu så mycket där nere. Så vi beslöt att hålla oss inom Sveriges gränser och lämnade passen och de blå sjukvårdskorten hemma.

Den 27 september kom vi till ett gråkallt Gysinge.

Gysinge har inte bara en fin gammal bruksmiljö utan även en intressant natur.

Svampsäsongen har hittills varit bedrövligt dålig. Men vi får väl hoppas på senhöstsvamparna, som t.ex. trattkantareller, rökslöjskivling, eller som här fjällig bläcksvamp.

I Hallstahammar sammanstrålade vi med Lena och Ulf från Härnösand. Det ruggiga vädret inbjöd inte till utomhusumgänge någon längre stund, så efter ett tag eslöt vi att fortsätta en bit till. Det blev Hjälmare Docka vid Arboga.

Här är en svamp av mindre trevligt slag, fast vackert gulfärgad. Svaveltickan satt på en ek den tagit livet av och vi såg den under en promenad längs kanalen.

En annan kanal, nämligen Göta kanal. Närmare bestämt Karlsborg, där vi promenerade runt i fästningen.
Med husbil varierar utsikten från fönstret mycket. Här står vi vid en hästgård ett par mil från Lidköping.
Här fanns även gutefår med respektingivande horn. Men de var snälla..

Trollhättans slussområde är populärt bland husbilsfolket. Men vi lyckades få sista platsen på främre raden med utsikt över Trollhätte kanal!

! oktober. Så var vi framme vid ett av målen för den här resan. Timmervik på västkusten, där barn och barnbarn bor. Vi hade försökt pricka in hyfsat väder, så att vi skulle kunna sitta ute på altanen och äta middag. Men vi hann inte mer än sätta oss till bords förrän regnet började skvittra..
Men de har en carport och dit flyttade vi. Och det funkade jättebra och vi slapp regn och blåst. Och som synes sitter vi på rejält coronaavstånd.
Dottern Annika jobbar hemifrån med datasystem för sjukvården och har mycket att göra nu för att anpassa system för coronan.
Ulf däremot jobbar med lokaltrafiken i Göteborg och är permitterad på halvtid och har gott om tid nu för hummerfiske.
När vi åkte vidare nästa dag fick vi med oss ett par humrar och några krabbor. Krabba äter han inte utan de används normalt till att agna hummertinorna med!!

Nästa mål för den här resan var våra vänner i Malmö. Men först ett stopp i båthamnen i Falkenberg. På bilden är det förmiddagspromenad på Skrea strand.

Väl framme i Malmö, efter en rejält blåsig bilresa, parkerade vi i båthamnen i Limhamn. Undrar när det är läge att åka över bron igen?

Göran i grillartagen i den nya bostaden, på gångavstånd från husbilen.

Här sitter Eva, Görans syster, och hennes man Clas som hon räddade livet på när han fick hjärtstopp för ungefär ett halvår sedan. Läkarna har berömt henne! Men de är också förundrade över att han inte fått några hjärnskador eftersom man uppskattar att han varit död i ca en halvtimme!

5 oktober. Efter trevlig samvaro var det så dags att styra kosan hemåt så sakteliga. Men först köpte vi med oss Fiskrökeriets goda fisksoppa.