onsdag, september 04, 2013

Gamla bekanta i Västerås och Hästholmen

Efter Uppsala blev det Västerås där vi parkerade i småbåtshamnen. Där stötte vi ihop med Leif Jönsson, som vi träffat flera gånger i Portugal i vintras. Han är också på väg söderöver igen.
I en ek i Vasaparken finns tvåmanshotellet Hackspett. Blir du nyfiken kan du läsa mer här: Hotell Hackspett
Nästa person vi stötte på (i stan) var Bengt som vi (tillsammans med hans fru Kerstin) umgåtts med ett par vårar i Peñíscola. Ja, världen är liten ibland...
De bor i en lägenhet i Västerås och vi blev hembjudna till dem på kaffe. Yoki och deras Jack Russel Helge tyckte också att det var kul att träffas igen. Efteråt blev vi skjutsade på en sightseeing-tur i Västerås omgivningar.
Vi stannade ett par dagar i småbåtshamnen i Västerås, bl.a. för att tvätta. Förutom hamnavgiften kostar det inget extra här varken för tvättmaskiner, torktumlare eller torkskåp. Till skillnad från campingar (som vi helst undviker) vilka oftast är dyrare och tar extra betalt för sådan service.
Vädret var helt otroligt för att vara en bit in i september, 19 grader klockan nio på kvällen!

Efter en rätt kort dagsetapp stannade vi i Vingåker och här bodde vi i slottsmiljö, närmare bestämt Säfstaholms slott.
Efter Vingåker hade vi bestämt träff i Hästholmen med Leffe och Agneta som vi umgåtts med de första två vintrarna i Peñíscola. Dock inte den senaste vintern eftersom de redan åkt hemåt när vi kom till Peñíscola.
Vädret fortsatt fantastiskt, biltermometern visade på 24 grader efter vägen.
Hästholmen är ett litet fint fiskeläge på östra sidan av Vättern, en bit norr om Gränna.
Hästholmen har fått sitt namn från ortens hällristningar med bl.a. hästar som motiv.
Annars är Hästholmen känt för att det var här, en bit utanför hamnen på bilden, som Per Brahe förliste en stormig natt. Båten var på väg till Stockholm. 25 människor omkom, däribland den kände sagokonstnären John Bauer med familj. Det hade tidigare hänt en svår tågolycka och när John Bauer och familjen skulle flytta till Stockholm tyckte de att det var säkrare att åka båt...
När vi kom fram var redan Leffe och Agneta på plats. Det blev grillning till middag, men dagen efter blev det kräftkalas - nyfångade och nykokta vätternkräftor!
På andra sidan Vättern ligger Fagerhult, några mil söder om Hjo. Agneta berättade att hon sålde ett torp där till Leif GW Persson. Detta torp blev sedan inspelningsplats för Grabbarna på Fagerhult!
Solnedgång över Vättern, taget inifrån husbilen.