söndag, juli 14, 2019

Solan och Lasse på besök

Torsdag den 11 juli. Idag kom Solan och Lasse från Stockholm och hälsade på. De är gamla husbilskompisar från Spanien och Portugal. Det blev spanskt tema på middagen hemma i vår lägenhet, med bl.a. paella. På aftonsidan gick vi upp till hembygdsgården för att lyssna på ett par begåvade musikanter från orten, Käcken och Garefors.
Nästa dag åkte vi med husbilarna till en liten hamn vid en av Dellensjöarna.
Här har man konstutställning utomhus hela sommaren. Det var bara det att vi kom fel dag. För så kom nämligen en kille som sa till oss att flytta oss en bit. Imorgon var nämligen "Hamnens dag" och man skulle sätta upp tält precis där vi hade parkerat! Vi hade hunnit att ta ut bord och stolar samt tänt grillen, men det hela ordnade sig till slut 😆
På lördagen åkte vi vidare innan hamnens festligheter började. Vi åkte till andra sidan sjön, närmare bestämt till Norrbo, där det var en spelmansstämma. Det är en liten familjär stämma vackert belägen vid Norrdellen, mycket mindre än giganterna Delsbo och framför allt Bjuråker.
Ett reportage från helahalsingland.se: Norrbostämman
Tur med vädret hade vi också, bara en liten bit härifrån regnade det en hel del.
Jag testade lite på durspelet, men kände mig alldeles för ringrostig så jag tog banjon i stället och anslöt till ett lite större musikantgäng (Lasses foton).
Spelmän verkar vara ett utdöende släkte, men tack och lov finns det ett antal ungdomar som fortsätter traditionerna. Men de är alldeles för få, så spelmansstämmor blir nog allt färre i framtiden. (Foto Lasse).
Söndag var den egentliga stämmodagen, som inleddes med att ett stort gäng tågade fram till scenen under tonerna av Delsbo brudmarsch. Där blev det allspel med ettt stort antal hälsingelåtar.
I fjol var det alldeles för varmt här och det blev inte mycket spontanspel ("buskspel"), men i år var det betydligt bättre. På bilden ser man den kände spelmannen Thore Härdelin med en Dellenkilt. En kille här i bygden lyckdes få mönstret till sin kilt registrerat i Skottland! Och han säljer skräddarsydda sådana till hugade spekulanter. De är inte billiga..
Så småningom skildes våra vägar för den här gången; Solan och Lasse fortsatte en bit till på sin norrlandstur medan vi åkte hem till Bergsjö igen.