måndag, maj 22, 2017

En tur norrut och söderut

Nu har man stängt av Svartvikskajen för husbilar. Det är så tråkigt att Sundsvalls kommun agerar så mot turister. Många andra städer gör numera precis tvärtom och välkomnar i stället turister med husbil. Bergafjärdens camping har agerat i media mot att husbilar fått stå där och jag misstänker att de haft ett finger med i spelet för denna stängning..

22:a maj. Efter några dagar i lägenheten kände vi att det var dags för en husbilstur igen. Denna gång började vi med att åka norrut. Första stoppet blev Köpmanholmen och platsen för Ulvöbåten. Där finns en särskild husbilsparkering med en, tyvärr, lite trist utsikt. Men eftersom  turistsäsongen inte kommit igång än så fanns det gott om plats på den vanliga bilparkeringen, med utsikt mot havet och ejdrarna.
I Umeå, som var slutmålet, parkerade vi som vanligt vid Umeälven. Det var bara det att man börjat bygga en gångbro här och vid sjutiden vaknade vi av ett inferno med truckar och grävmaskiner som skyfflade sten och jordmassor 😡
Anledningen till Umeåresan var att hälsa på storasyster. Hon älskar bilutflykter, men sedan hon blev änka blir det inte så mycket av den varan. Så vi tog med henne på lite sight-seeing runt i trakterna.
På bilderna ett besök på Bettnesand, Umeås kanske populäraste havsbad. Där åt vi medhavd lunch i husbilen.
Efter Umeåbesöket åkte vi de tre milen tillbaks till Hörnefors, där vi som vanligt parkerade vid vandrarhemmet (Statarlängan).
När jag bodde här som barn kunde man inte drömma om, att det en dag skulle bli järnväg och järnvägsstation här!
Här låg en damm när jag var barn. Den försörjde fabriken, som låg ca tre kilometer nedströms, med vatten via en stor tub. Den var kul att gå på genom det, som långa sträckor, var skog.
Ett populärt skådespel var på våren, när stora ismassor hopade sig framför dammen. Då sprängde man med kraftiga laddningar, vilket var väldigt uppskattat av oss barn.
Man rev dammen för att havsöringen skulle få fri passage uppför Hörneån och det verkar fungera, för man ser många fiskare här.
Nästa stopp blev Höga Kusten-hotellet, där man har en magnifik utsikt över bron.

Med teleobjektivets hjälp kan man se ett rött hus på andra sidan. Längst till vänster kan man ana det ljusgrå huset vi bodde 32 år i.
Ett stycke till höger om "vårt" hus ligger färjeläget, som användes innan bron kom till.
Det blev en promenad längs älven mot Björkudden. Den här ön brukade vi lägga till vid när vi hade båt. Nu är det inte så lockande när skarvarna tagit den i besittning och det mesta av växtligheten dött. Vi gick över Berget berget tillbaka, där det här gamla huset finns. Det används för kurser där man lär sig renovera på gammalt sätt.

Så var det dags att hämta hem våra krukväxter, som dottern i Sundsvall skött om medan vi var på resan i Tyskland.

Vi stannade kvar i lägenheten en natt innan vi vände söderut. Ljusdals hembygdsgård är ett fint ställe att besöka och övernatta vid .
Den timrade, tjärade väggen på huset bredvid husbilen är väldigt vacker om man granskar den närmare. Förmiddagspromenaden blev som oftast runt Kyrksjön. Den här gången hade det blivit rejält varmt, så de fyra kilometrarna var lite jobbigare än vanligt.
En liten bit längre bort har Ljusdals kommun gjort en husbilsställplats, t.om. med gratis el!
Tyvärr är det en populär plats även för bilburna ungdomar. Den gången vi skulle prova den gav vi upp, efter ljudet av tjutande bildäck, och åkte därifrån..
Vi åkte vidare ner till Dalarna och Nusnäs ångbåtsbrygga i Siljan, med Sollerön mittemot. Vi åkte vägen över Orsa finnmark med Noppikoski och Koppångens stora myrmarker.
Efter vägen var det väldigt varmt, emellanåt upp till 27 grader, men väldigt molnigt. Men när vi kom fram till Siljan glesnade molnen som vanligt.
Det har hänt flera gånger att vi åkt i regn, men när vi kommit fram till Siljan så har vi haft blå himmel ovanför oss, men sett regnskurar runt omkring!
Så vi fick än en gång uppleva den fantastska solnedgången med Mora i bakgrunden.

Så var det dags att vända hemåt igen och nu blev vädret allt sämre under vägen. Det fina vädret varade inte många dagar den här gången heller.
Vi tyckte att det blev för långt att köra i ett sträck, så vi stannade vid Hotell Gästis i Alfta där man står med el för 100:- natten. Och kan äta deras goda lunchbuffé innan sista biten hem.