fredag, augusti 19, 2022

Födelsedagsfirande och ett kärt återseende

4 augusti. Inga-Lis 70-årsdag! Jag hade beställt bord på restaurang Arkipelag i Luleå. Tanken var att vi skulle stå med husbilen i båthamnen strax intill. Vi kom väldigt tidigt, men trots det var det helt fullt och med flera väntande bilar!! Jag ringde restaurangen och fick tips om att man kunde lösa dygnsbiljett mellan restaurangen och en annan byggnad. Lite inklämt, men det funkande.
Maten och servicen var högklassig så det blev en lyckad kväll till slut!

En trött och nöjd hund!!

Dagen efter tyckte vi det räckte med att vara så långt norrut och vände södderut igen. Det blev Ratan en bit norr om Umeå, där vi bl.a. besökte krigsgraven från kriget 1808-1809.

6 augusti. Ett kolossalt regnande med tidvis känning av vattenplaning. Vi tog oss så sakteliga ner till Köpmanholmen där vi stannade vid båthamnen för att få tillgång till el och att slippa riskera att måsta  gå ut i regnet för att skifta gasolflaska.

Nästa dag var vädret bättre och det blev en promenad i Herrgårdsparken.

Parken har något för alla åldrar och smakriktningar och väl värd ett besök!

Någon vecka senare var det dags att åka till Ramsele och Rafnastämman. Pga bilbesiktning av personbilen kom vi iväg sent på eftermiddagen och därför stannade vi vid den fina kyrkan i Graninge.

19 augusti. På fredagen var det som vanligt högtidlig invigning i kyrkan med uppträdande av duktiga svenska och norska spelemän.

Sittande framför dörren på husvagnen med toppluva och dragspel sitter Spik Anders från Delsbo, en av den unga generationens spelmän. De är inte många, så tyvärr verkar spelmännen vara ett utdöende släkte.
Vädret under stämman var inte det bästa och på lördagen regnade det kopiöst. Tack och lov upphörde det till aftonen så det blev en del spelande trots allt.

På söndagen åkte vi hemåt, men gjorde en mellanlandning på den fina ställplatsen i Bräcke. På morgonen efter ringde det i telefonen. Det var våra finska vänner Eva och Hasse från Korsnäs! De var i Sverige för att bl.a. hälsa på Hasses 91-åriga syster i Fagersta. Nu var de på väg norrut för att ta färjan från Umeå/Holmsund till Vasa och undrade om vi kunde ses. Naturligtvis ville vi det!!
Vi åkte de två timmarna hem där våra vänner redan var på plats. De fick se hur vi bodde och det blev en liten lunch. Men i stället för att stanna kvar i lägenheten  åkte vi till havet och Hårte.
Där blev det grillning och en trevlig samvaro, naturligtvis pratade vi mycket om våra minnen från resorna i Spanien och Portugal!!

Tv. Här är gänget som firade jul och nyår på svensktoppen, på polisens camping i Tavira, Portugal 2012. Eva i turkos och Hasse snett bakom.
Det var en härlig tid!!
Th. Cykelutflykt med Eva och Hasse till havet förbi salinerna med sina flamingos.