måndag, april 16, 2018

April - på väg igen!!

14 april. Äntligen på väg att lämna vintern för den här gången! Första etappen blev till Gysinge. Ett underbart väder (upp till 19 grader), rejält med barmarksfläckar och krokus och snödroppar blommar!
I Avesta bytte vi ena gasolflaskan och där såg vi årets första sädesärla! I Karlskoga stannade vi på kommunens ställplats och nu är det snöfritt!
Här finns duschar, toaletter, tömning, vattenpåfyllning och el - allt gratis!!
Fast nu lyste solen med sin frånvaro och det var betydligt svalare. Men, som sagt, snö- och isfritt. I alla fall på marken. På sjön Möckeln låg det en del is kvar.

Tredje resdagen slutade vid Hornborgasjön.

Vi har fått uppleva detta skådespel med tusentals tranor fyra gånger. Fast ofta liknar trandansen mera slagsmål än uppvaktning tycker vi..
Vi har alltid haft lite dåligt väder vid Hornborgasjön. Likaså denna gång; disigt, råkallt (10 gtader) och lite regnstänk.
17 april. Nu är vi vid Hillerstorps (någon mil från Gnosjö i Småland) hamn. En jättefin liten gratisställplats. Tyvärr fortfarande grått och trist väder.
Dagen efter fortsatte vi resan söderut. I Ljungby hittade vi en biltvätt som var så hög att vi kom under. Efter att ha stått utomhus hela vintern var tvätten av husbilen välbehövlig.
Nu var vädret betydligt bättre - växlande molnighet och 19 grader.
Dagens etappmål blev Bengt i Örkelljunga, i norra Skåne.

Vi ringde upp Maggan, som är fast i en liten håla i Frankrike. Hon har haft en väldig otur. Först pajade startmotorn i hennes husbil i norra Spanien på vägen ner i höstas. Sedan höll den hela tiden i Portugal och Spanien, men på hemresan hände samma sak i Frankrike. Ny startmotor på en verkstad, men efter bara 15 mil var det färdigt igen!! Hon blev bogserad till en liten by där bärgaren hade sitt kontor. Och där har hon varit en vecka nu!! Trots flera samtal till försäkringsbolag och Falcks har hon ännu inte fått bärgning till en Fiatverkstad för att få felet åtgärdat!! Vi brukar få reklam om Falcks assistansförsäkring men brukar alltid slänga den..
Vi tyckte att hon borde kontakta SOS i Köpenhamn i stället, som vi har jättebra erfarenheter av.
I morgon åker vi över till Danmark och förhoppningsvis stöter vi ihop med henne någonstans efter vägen.

Peter Origenes sa...

Heja på hälsingar ! Inspirerade av er drog vi till södra Spanien i september. Jag frågade er hur det var att ha hundarna med och fick jättebra tips av er. Sen tror jag ni var i Ribe när vi låg några mil därifrån. Vi tittade på husbilar i höstas men insåg att vi var för mycket utflyktare för att bara ha cyklar och det har vi inte ångrat. Vi har utflyktat med vår lilla starka bil till en massa spännande saker i Muricatrakten och senare Malagatrakten. Sen valde vi att ställa bil och vagn i Malaga och flyga hem över jul -- med hundarna som två handbagage. Det gick helt ok, kabinpersonalen var toppen. Tillbaka i Spanien fortsatte vi vårt luffande och kors- och tvärsande med bilen. De bästa campingarna har varit Oliva, Kiko Park och Águilas, La Quinta Bella och Camping Azul i Balerma. Andra som t ex Els Prats vid Valencia och Bolnuevo vid Mazzaron var mindre trivsamma och väldigt trånga och stökiga. Vi började hemresan nu i april. Oliva-Zaragoza-Zarautz-S.Jean de Luz-Honfleur (mkt bra camping La Briquerie och fantastisk stad)--Brügge-Zierikzee-Winterswijk (fritidsvaruhuset Obelink och bra camping Vreehorst). Och där är vi nu. Vi siktar på Römö igen, nära Ribe, men vädret får avgöra. Vi har haft kanonväder hela tiden. Vi siktar på sommarstugan i Hälsingland i slutet av maj. Tack för er inspiration och lycka till med er resa!!

Håkan och Inga-Lis sa...

Men oj!! Kul att höra från er igen och att ni vågat att ge er ut i världen som ni gjort! Såna upplevelser ångrar man inte. Husbil eller husvagn - båda har sina för och nackdelar. Huvudsaken att man tar tillvara på möjligheterna de ger. Lycka till på den fortsatta resan!