fredag, april 28, 2017

Tillbaks i Danmark - Fyn och Själland

28 april. Middelfart vid Lilla Bält. Det var meningen att vi skulle prova en annan hamn en liten bit härifrån, men den kändes lite trist idet usla vädret. Nu har blåsten och hagel- och regnskurarna förföljt oss från Nordtyskland. Vi är rejält trötta på det här vädret nu!!
Här finns inte bara massor av olika båtklubbar utan även ett pår fiskeklubbar med sina stugor.
Dagen efter var vädret faktiskt lite bättre, bara lite regn på förmiddagen. Dessutom en svag vind, så vi tänkte passa på att åka den nästan två mil långa bron över Stora Bält (Öresundsbron är "bara" inte fullt 8 km). Vi stannade efter vägen vid en typisk dansk kyrka för att äta lunch.
Vi gick en liten promenad på kyrkogården och kunde konstatera att gravarna var betydligt mera planterade här än vi var vana hemifrån. De liknade små trädgårdar.
Strax efter bron stannade vi i Korsör - även det en gammal bekanting.
Det är mycket fartygstrafik på Stora Bält, ibland ser man även segelskutor. Och bryggorna är sällan låsta - det är tydligen mindre stölder i båtar här.
Förmiddagspromenaden dagen efter gick förbi flottbasen. Innanför staketet hade man byggt upp ett Korsör i miniatyr.
Efter att ha passerat flottbasen och fiskehamnen kom vi fram till Korsörs gamla fästning.
Dagens resa slutade i fiskehamnen i Rödvig på sydöstra Själland. Vi trodde att det skulle bli ett nytt ställe, men när vi kom fram insåg vi att även detta var en gammal bekant..
Nu är det sista april och då brukar vi undvika Sverige och risken att hamna inom hörhåll för raketer och smällare (mest med tanke på skotträdde Yoki).
När vi satt ute i solskenet bredvid husbilen kom en pratglad danska och pratade med oss en lång stund. Hennes dotter hade bott i Stockholm och tyckte väl det var kul att träffa svenskar. Hon pratade en "ren" danska och var lätt att förstå. Men vissa dialekter här är närmast obegripliga.
Det finns gott om gamla fina hus med halmtak här i Danmark. Nu verkar det som regn- och hagelskurarna är över för denna gång, men i stället började det blåsa rejält nästa dag.
1:a maj. Hård blåst och bara ca 10 grader gör att man inte är så pigg på att vistas ute och då kunde vi lika gärna åka en bit. Det blev en bit söderut till Prästö, en liten stad med kullerstensgator och många affärer och restauranger. Och det här var en hamn vi faktiskt inte varit i tidigare!
Sista anhalten i Danmark denna gång blev den gamla bekantingen Mågen (Måsen) i Hundige.
Det var den första hamnen i Danmark, som vi stått i.
Hamnen är egentligen inte öppen för husbilar än, eftersom det är många båtar som inte har kommit i sjön. Men den trevlige hamnfogden sa att vi fick stå här gratis. Men för att komma åt ström fick vi parkera bland båtarna. Och för säkerhets skull gjorde vi det, vi visste inte hur mycket gasol vi hade kvar.
Vi har två svenska kompositflaskor och de kan man byta i Danmark. Problemet är att jag glömde den spanska gasolkopplingen hemma. De nordiska länderna har samma koppling som Spanien, men inte Sverige, som har en udda koppling som jag inte vet något annat land som har.
Det blåser fortfarande rejält, men i lä bakom husbilen och båtarna är det ändå rätt skönt.
Trots att platsen bara ligger en dryg mil från Köpenhamn så märker man inte av storstan här. Det finns långa stränder och promenadvägar där Yoki kan få vara utan koppel.
Nästa dag (den 3:e maj) så åkte vi över Öresundsbron trots den kraftiga vinden. Det såg inte bättre ut framöver och till helgen ska vi vara i Malmö.
Pga blåsten var maxhastigheten på bron 70 mot normala 110! Tack och lov hade vi inte sidvind, men det dånade och sög till rejält i bilen ändå i den kraftiga motvinden.