onsdag, december 31, 2014

Jul- och nyårsfirande

Vädrets gudar var på bra humör på julaftonen, 17 grader, sol och nästan vindstilla, så vi dukade dubbla långbord på gatan här utanför. 63 av svenskarna deltog. Affe  förhöjde stämningen ytterligare med sin gitarr och det sjöngs de klassiska julvisorna.
Vi har sett att hemma har det kommit rejält med snö och kyla. Och kallare ska det tydligen bli!
Ingenting i julmatsväg saknades. Rödkål fanns på Lidl och på IKEA kan man köpa deras egen snaps.
Julfirandet blev en glad och trevlig tillställning och när vi var mätta och nöjda hade vi inte långt hem. Vår husbil syns i till höger i mitten på bilden, den med klättertomten på huven.

Vi gick en campingrunda senare på aftonen och kunde konstatera att det bara var svenskarna som firade julafton. Och julafton är en vanlig vardag här, däremot är juldagen helgdag. Spanjorernas julafton, då man skänker julklappar, är på trettondagen till åminnelse av de tre vise männen.

På juldagen kände vi inte för mer julmat, utan det fick bli Oasis goda tapas.
Den ena av de två livsmedelsbutikerna här i byn var stängd, däremot var den andra öppen. Den verkar oftast ha öppet oavsett vilken helg det är.
En tavla på en husvägg föreställande madonnan, som kom i sin båt och skrämde bort de arabiska piraterna.
 Marias nya bodega. Här säljer hon bl.a. vin på lösvikt.
På morgonen stod ett dystert gäng och samtalade på gatan. Stigs och Monicas yorkshireterrier Hulda hade blivit sjuk kvällen innan och djurambulansen kom under natten.
Idag cyklade vi in till puerton för att äta kebab tillsammans med ett gäng svenskar. Det är lördagstradition för många. Och visst, kebaben är jättegod och pitabrödet är tunt och frasigt, inte lika kläggigt som vi är vana vid hemifrån.
På torget hade man anlagt en skridskobana, naturligtvis för rullskridskor.

Dagen efter fick vi det tråkiga beskedet att Hulda (som blivit inlagd på djursjukhuset) hade dött under natten. Att förlora en hund som under många år blivit en så viktig del av ens liv känns fruktansvärt. Men hon fick i alla fall bli 13 år och haft ett bra liv hos Stig och Monica.

Söndagen blev en blåsig dag så vi ställde in cykelturen till marknaden. Jag vågade inte ge mig ut i de kraftiga kastvindarna, med min dåliga balans. Men det är i alla fall hyfsat varmt med 18-19 grader.
Nordanvindarna förde med sig kall luft, så på måndagen orkade temperaturen knappt upp till 12 grader. Det blev vinterjacka på och en promenad till Oasis för värmande asiaticos och Irish coffee tillsammans med Kenny, Monica, Nisse och Karin. Även rubriken om en långtidsprognos hemma gjorde att det inte kändes så illa..
Och det är ljust lite längre för varje dag. Här går det fort, hemma tar det lång tid innan man börjar märka någon skillnad. Men längre fram i vår hinner norden ifatt och går om.
Det är fantastiskt med alla dessa blommor på campingen, så här ser det ut vid toalettömningen.
Nu har Sven-Åke (kapellmästaren för Bolnuevo Boyz) och Berit kommit. De står på "karantänen" tills de får en annan plats. Deras granne är tyskar med en jättestor buss och en jättestor släpvagn, där de tillverkar hundtillbehör.
De gjorde en jättebra sele till Yoki med invävda reflextrådar.
På nyårsaftonen åkte vi in till puerton och den enorma buffén på kineswoken. För min del blev det mycket sushi. Det hela kostade en hundring med vin och då fick man en halv flaska rödvin med hem, som tack för besöket.
På bilden Willy, Monica, Stig och Inga-Lis. Tack och lov är det väldigt lite smällande på dagen, så vi vågade lämna Yoki ensam hemma. Ikväll blir det nyårsfest på socialen, men då stannar vi hemma med vår lilla hund. För under kvällen eller åtminstone vid tolvslaget lär det bli fyrverkerier.

Ett riktigt Gott Nytt År !!