tisdag, november 13, 2018

La Ribera, San Javier del 1

13 november. Vi åkte till La Ribera (i Murcia-regionen), en jätteställplats med plats för 200 husbilar! Kan se lite trist ut vid första anblicken, men det är stora, rymliga platser utan krångliga träd med låga grenar.
Förutom all tänkbar service (rena, fina serviceanläggningar) finns även ett cafe' med goda billiga tapas (där starköl är billigare än bubbelvatten).  Platsen är alldeles ny och invigdes i vintras.
14 november. Idag onsdag var det marknad och vi vandrade förbi blommande bougainvillea och hibiskus.
På marknaden köpte vi dessa goda gröna tomater, ofta har de mörkbruna och lila inslag. Dessutom blev det de jättelånga gröna bönorna och ett par olivinläggningar. Vi köpte bl.a en sort som försäljaren varnade oss för med ordet picante - starkt! Men spanjorerna är väldigt känsliga för stark mat, så jag räknade med att det inte var så farligt. Och det var det inte heller - men gott! En halv grillad kyckling till middag blev det också. (Nygrillad kyckling från marknaden är supergod!)
Vi fortsatte sedan ner till stranden. Här ute är Mar Menor, en jättestor lagun i Medelhavet.
Det här var en gång en fiskarby, men nu har det mesta ersatts av moderna hus och hotell. Men en del gamla hus finns kvar.
Enligt prognosen skulle ovädret börja ca kl. 14.00. Men det dröjde ända till tidiga morgontimmarna innan det brakade loss. Och då med besked!! Åskan dånade alldeles oherrans och regnet vräkte ner i jättelika skyfall. Men ställplatsen höll måttet. Dagen efter fanns inte en pöl kvar och ingen lera!
Så bra klarade sig inte staden. Poliser stod utposterade för att hindra bilar att köra ut på de översvämmade gatorna. Vi lyckades ta oss till kinabasaren, men sedan var det stopp. Vi skulle ha behövt rejäla stövlar för att fortsätta..
 Bärgningsbilarna hade fullt sjå med alla bilar som fått motorstopp i vattenmassorna.
Den här bilen trotsade det lerbruna strömmande vattnet på den här gatan för att ta sig till Lidl, för att handla. Han tog sig över, men hur det gick se'n vet vi inte. Här i Spanien är dagvattenbrunnar och avrinningssystem ovanliga. Man räknar väl med att det inte regnar så ofta..
Det händer ibland att jag pallar någon apelsin eller citron under promenaderna - det är ju så gott med självplock..😉
Förut fick man se sig för där man gick för det låg hundskit överallt. Nu är det väldigt mycket bättre, för nu riskerar man böter på upp till 7500 kronor om man ertappas med att inte plocka upp efter sin hund!!
Vid ställplatsen ligger staden San Javier med bl.a. större affärer som Aldi, Lidl och en kinabasar. Den är inte särskilt charmig, men det är däremot Santiago de la Ribera, ca 1 km österut.
Dit gick vi idag fredag 16 november bl.a. för att beställa tid hos hundfrissan för klippning av Yoki. Vi fick tid på tisdag kl. 17.00.
Här är, som jag skrev tidigare, Mar Menor, innanhavet som en gång i tiden var närmast tropiskt med bl.a. sjöhästar. Tyvärr förstördes det av miljöförstöring och nedskräpning så att djur- och växtlivet dog ut. Men 1994 blev det skyddat som världsarv och nu återställer man det sakta men säkert.
Men sjöhästarna lär nog aldrig komma tillbaks.
På vägen hem slank vi in på en tapasbar för lunch. När vi kom tillbaks till ställplatsen var Eva och Hasse där i sällskap med ett par finska vänner. Här nere är världen liten - man stöter ofta på bekanta trots det stora landet med massor av campingar och ställplatser!
Deras vänner är lite speciella. de måste verkligen gilla att åka husbil. De åker först ner på hösten och nu är de på väg hem igen. Sedan, efter jul och nyår, sätter de sig i bilen igen för att än en gång åka den långa vägen ner till Spanien / Portugal!!