lördag, april 27, 2013

Gamla stan

Av de utlovade regnmängderna har hittills inte kommit så mycket och då mest på natten. Men svalt (16 -17 grader) är det och blåsigt. I morse var det bara 10 grader, en av de kallaste mornarna på hela vintern.


Det blev en tur till gamla stan idag. Det är ett populärt turistmål och det märks inte minst på restaurangpriserna och alla affärer med krimskrams.


På den här bron över vallgaven vid gamla stan hade man satt fast mängder av hänglås. Vet inte vad det symboliserar.

Igår var jag till tandläkaren. En av mina stifttänder hade gått sönder för en tid sedan och jag hade tänkt fixa en ny hos den tyska tandläkaren jag var hos förra gången vi var i Peñíscola. Men det visade sig att hon fanns inte kvar här. Istället gick jag till en spansk som visade sig mycket duktig, minst lika bra som hemma. Och mycket, mycket billigare. Dessutom var han bra på engelska. Jag tänker sluta med tandvård i Sverige, om det inte händer något väldigt akut förstås. Han var lite irriterad på en sak. En av hans apparater var trasig och för att få den lagad måste det komma en tekniker från Barcelona eller Valencia. Men det var ju fredag och då hade teknikerna tagit ledigt. Det är 6 millioner arbetslösa och de som har arbete vill inte jobba. Den spanska mentaliteten sa han och fnös, trots att han själv var spanjor...

Inga kommentarer: